Sv. Justin, mučenik

Justin se rodio oko 100. godine poslije Krista. Rođen je u poganstvu te je odgojen u kulturi svoga vremena. Pohađao je filozofske škole onoga vremena: stoike, peripatetike, pitagorejce te neoplatoniste. Nakon što je završio škole, djelovao je kao filozof u Ateni. Budući da je htio spoznati istinu, osjećao je da ni u jednoj filozofiji ne može utažiti žeđ za pravom i istinskom spoznajom Boga. Na koncu, upoznao je kršćanstvo oko 130. godine u gradu Efezu. Kao filozof branio je i naučavao novu filozofiju – kršćanstvo.

U Rim dolazi oko 140. te osniva vlastitu filozofsku školu. Tu besplatno uvodi učenike u kršćansku vjeru. U svom životu borio se na poseban način protiv marcionita i gnostika. Jedan od njegovih najpoznatijih učenika bio je Tacijan. Justin je bio optužen za ispovijedanje kršćanske vjere te je umro mučeničkom smrću zajedno sa svojih šest učenika oko 164. godine u Rimu.

Sv. Justin, kako jasno proizlazi iz ovog kratkog životopisa, bio je kršćanski filozof i mučenik, jedan od najplodnijih i ujedno najpoznatijih apologeta II. st. Crkva ga slavi kao sveca, mučenika te ga, također, ubraja među crkvene oce. Njegova dva najpoznatija djela jesu Prva apologija i Druga apologija prema kojima je bio prvi koji je branio kršćansku misao pred poganima.

Iako je sv. Justin živio na samim početcima kršćanstva, vjerujem kako je i više nego očito kako kršćani koji žive u XXI. stoljeću itekako imaju što naučiti od ovog velikog filozofa i crkvenog oca. Naime, nije kršćanstvo nailazilo na protivljenja i suprotstavljanja samo u svojim početcima kada se počelo susretati s velikom i moćnom helenističkom kulturom i filozofijom, nego kršćanstvo kao religija i filozofija i danas u suvremenoj kulturi nailazi na protivljenje i omalovažavanje. Učeni kršćani pozvani su da svoj um, sposobnosti i znanje stave u obranu kršćanskih istina vjere koje su danas i više nego dovedene u pitanje te ih se na svaki mogući način omalovažava i pokušava relativizirati do te mjere da postanu banalne i smiješne kulturnom i učenom čovjeku. Tražeći istinu, Justin je došao do zaključka kako je istina onaj koji za sebe kaže da je Istina, a to je Gospodin naš Isus Krist. Stoga, dok nas danas pokušavaju uvjeriti kako Isus Krist nije jedini Spasitelj i Otkupitelj, dok nam pokušavaju dokazati kako su i druge religije jednako vrijedni putevi spasenja, dok nas pokušavaju uvjeriti kako nema Boga ili, ako ga ima, da se ne brine ni za svijet ni za čovjeka, mi kao kršćani znamo da je Bog Istina i da je Njegova riječ istinita. Potrebno je upregnuti sve svoje znanje i sposobnosti kako bismo obranili kršćansku vjeru i kršćanski pogled na život koji su danas i više nego dovedeni u pitanje.

Gledajući u primjer sv. Justina, budimo svjesni kako smo pozvani kao kršćani biti oni koji će pred današnjim svijetom znati obrazložiti svoju vjeru, koji će znati argumentirano potkrijepiti ono što nas kršćanska vjera uči. Da bismo to postigli, potrebno je doista biti upućen u vjeru te je potrebno osobno proučavati i produbljivati svoju vjeru kako bismo mogli, kako to kaže sv. Petar u svojoj poslanici, obrazložiti nadu koja je u nama, tj. obrazložiti zbog čega vjerujemo u Krista.

Neka nam sv. Justin bude na tom putu poticaj i primjer da se nikada ne umorimo, bilo od proučavanja i produbljivanja svoje osobne vjere, bilo od njezina obrazlaganja i tumačenja pred onima koji istu tu vjeru dovode u pitanje i relativiziraju.

Autor: fra Ivan Macut | Uzori vjere (01. lipnja 2013)

© Župa sv. Vida i sv. Jurja Mađarevo | Dizajn: NiV